به عنوان نه یک متخصص، نه یک معلم، نه ....بلکه به عنوان پدر یا مادر اگر قرار باشد  مدرسه گزارشی از پیشرفت تحصیلی فرزند شما که در مقطع ابتدایی  به تحصیل مشغول است، ارائه دهد ، کدام شکل بهتر است؟

شکل

اول

دوم

سوم

درس

کمی ( نمره)

کیفی(رتبه)

توصیف عملکرد

قران

10

قابل قبول

به درس قرآن علاقه دارد  و تلاش زیادی هم می کند  اما در خواندن آیات و عبارات قرآنی، هنوز به آموزش بیشتری نیاز دارد. برای روان خوانی بهتر و بیشتر، باید بخش بخش خواندن را تمرین کند و به نوار قرآن زیاد گوش دهد.  داستان‌های قرآنی را با زحمت زیاد، بازگو می‌کند.  با پیشرفت در درس فارسی پیام های قرآنی را نیز  می تواند توضیح دهد.

فارسی

11

قابل قبول

دختر خوبم  بعضی از درس ها را تقریبا روان می خواند برای اینکه همه ی درس های فارسی را، صحیح و روان بخواند و املای  آنها را  درست بنویسد نیاز مند انجام و اجرای دقیق رهنمودهای معلم دارد؛ به شرکت در بحث‌های کلاسی  چندان علاقه‌ی خاصی ندارد؛ هر موضوع قابل فهمی به او داده شود، با مراقبت و صرف زمان درباره‌ی آن موضوع، با کلمات و جملات ساده می نویسد ضمن اینکه در رعایت اصول درست‌نویسی و درج نشانه‌های نگارشی، به دقت و توجه بیشتری نیاز دارد.

ریاضی

9

نیاز به تلاش

ضرب های 5 به بالا را با انگشتان دست ‘ تا حدودی درست انجام می دهد چنانچه جدول ضرب را - که می تواند - حفظ کند در انجام تقسیم هم موفق خواهد بود . در  تبدیل الگوی هندسی به نماد ریاضی  ، ساده کردن کسرها و درک اندازه های زاویه با  تمرین و اجرای رهنمود معلم موفق خواهد شد .همچنین اگر روان خوانی او قوی گردد بهتر می تواند درک درستی از حل مسئله با راهبردهای متفاوت داشته باشد

علوم

14

خوب

در انجام آزمایش‌های این درس، با اعضای گروه خود به نحو احسن همکاری می‌کند. می‌تواند برای بیشتر موضوعاتی که خوانده، مثال‌هایی  ارائه دهد. گاهی اوقات در هنگام تدریس علوم، ضمن مشارکت فعال، سؤالات بحث برانگیزی را طرح می‌کند 

هنر

20

خیلی خوب

در خلق آثار هنری خود، خلاق است و از ابزارها به درستی و به صورت مرتب اسفاده می‌کند. انچه ارائه می‌دهد خوب معرفی نیز می‌کند .  توانایی بیان احساسات  اثر هنری خود و دیگران را دارد 

تربیت بدنی

19

خیلی خوب

نسبت به انجام بازی‌های گروهی علاقه‌ی زیادی دارد. مهارت‌های مقدماتی ورزش فوتبال، والیبال، طناب‌زنی و تنیس را می‌داند و بکار می بندد . در فعالیت‌های مربوط به آمادگی جسمانی نیز شرکت فعالی دارد 

هدیه ها

15

خوب

 در مباحث مربوط به این درس، اظهار نظر نمی‌کند. در بحث احکام اسلامی (نماز آیات و...)  پیشرفت خوبی دارد. جالب اینکه سعی دارد  در رفتارهایش، ائمه بزرگوار و شخصیت‌های دینی را الگوی خود قرار دهد .

مطالعات اجتماعی

16

خوب

 با راهنمایی  و کمک معلم به ویژگی های دوره های تاریخی اشاره می‌کند و با زبان کودکانه، تا حدودی آنها را نقد و بررسی می‌کند. ضمن اینکه بیشتر  جهت‌های جغرافیایی را تشخیص داده و آنها را  معرفی و توضیح می‌دهد

شایستگی های عمومی

 

20

خیلی خوب

 مهربان است با دوستانش به مهربانی رفتار می کند . به بهداشت خود اهمیت می‌دهد.احساس مسئولیت وی در کارهایی که به او سپرده می‌شود، قابل‌تحسین است و پیوسته سعی دارد تا به‌درستی قوانین کلاس و مدرسه را رعایت نماید. چنانچه کتاب های داستانی قابل فهم سن خود را ‘بخواند  در درس هایش نیز موفقیت بیشتری کسب خواهد کرد 

دکتر بهمن قره داغی




:: برچسب‌ها: سکوی ششم, ارزشیابی توصیفی
ن : سکوی ششم
ت : جمعه ٢٢ اسفند ۱۳٩۳
نظرات دوستان ()

معاون مقطع ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان این که مقطع ابتدایی نظام آموزش و پرورش تفکیک می شود، گفت: در این نظام، مقطع اول به دو دوره سه ساله تقسیم خواهد شد.

محمد دیمه‌ور، ظهر پنجشنبه، در جمع مدیران مدارس گنبدکاووس، گفت: نظام ۶.۳.۳ از سال ۹۱ تا کنون اجرا شده است و قرار است مقطع اول از هم مجزا شود ودو مقطع سه ساله تشکیل شود.

وی افزود: این کار به خاطر اهداف تربیتی اعمال می شود و با توجه به محدودیت امکانات اگر نیاز باشد مدارس مجددا دو نوبته فعالیت خواهند کرد.




:: برچسب‌ها: اخبارآموزش وپرورش, سکوی ششم
ن : سکوی ششم
ت : جمعه ٢٢ اسفند ۱۳٩۳
نظرات دوستان ()
رئیس مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی وفناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش گفت: پی گیر پنج هزار ردیف استخدام هستیم.
 به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از استان فارس ، خسرو نظری در حاشیه گردهمایی معاونین پژوهشی ادارات کل آموزش و پرورش سراسر کشور در شیراز ، با تاکید بر پیگیری مسائل و مشکلات معلمان اظهار داشت: در همین خصوص طرح نظام رتبه بندی سنجش صلاحیت، در راستای ارتقای جایگاه معلمان مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی وفناوری اطلاعات در ادامه افزود: فرایند جذب نیرو با برگزاری آزمون از متقاضیان صورت می گیرد و واجدان شرایط حائز رتبه برتر در این آزمون در دو نیمسال ،آموزش های لازم در زمینه صلاحیت های حرفه ای و تخصصی مرتبط با معلمی را فرا می گیرند.

وی گفت: پس از این دوره آموزشی، آنها در آزمونی دیگر شرکت می کنند و با موفقیت در این آزمون و احراز صلاحیت های معلمی، مهرماه 1395 به عنوان معلم جذب وزارت آموزش و پرورش می شوند.

نظری اظهار کرد: این برنامه جذب نیروی انسانی پس از اجرای سیاست انقباضی در وزارت آموزش و پرورش در سال های تحصیلی 94 – 93 (کنونی) و 95 – 94 صورت می گیرد.

وی گفت: سابقه عملکرد نیروهای حق التدریس آموزش و پرورش نیز در این فرایند استخدام نیرو موثر خواهد بود.

رئیس مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در سال تحصیلی کنونی، 25 هزار نیروی انسانی در مجموعه وزارت آموزش و پرورش در سراسر کشور بازنشسته شدند، از عملکرد نیروهای حق التدریس 24 درصد کم شد و از سوی دیگر، در مقطع ابتدایی 200 هزار نفر به مجموعه دانش آموزان اضافه شد اما با این وجود نیروی جدیدی وارد آموزش و پرورش نشد.

وی ادامه داد: ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان اجازه می دهد که چنانچه وزارت آموزش و پرورش نتواند نیازهای خود به نیروی انسانی را از طریق این دانشگاه فراهم کند، از فارغ التحصیلان سایر دانشگاه نسبت به جذب نیرو اقدام کند.

این مقام وزارت آموزش و پرورش گفت: جذب نیرو در رشته های علوم پایه، فنی و حرفه ای و کار و دانش و سایر رشته هایی که امکان تامین نیروی مورد نیاز آنها از فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان نباشد، برای سال تحصیلی 95 – 94 صورت می گیرد.

وی اظهار کرد: به دنبال قول مساعد معاون رییس جمهوری و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برای ایجاد پنج هزار ردیف شغلی در وزارت آموزش و پرورش، در مقطع کنونی صدور رسمی این مجوز در حال پیگیری است.




:: برچسب‌ها: اخبارآموزش وپرورش, سکوی ششم
ن : سکوی ششم
ت : جمعه ٢٢ اسفند ۱۳٩۳
نظرات دوستان ()

به اطلاع همکاران، صاحبنظران ، معلمان و دبیران گرامی میرساند نگاشت اولیه (غیر قابل استناد) کتاب های پایه پنجم(برای سال تحصیلی95-94) جهت آشنایی بیشتر همکاران با ساختار کتاب ، در دسترس عموم قرار می گیرند. لازم به ذکر است این کتاب ها نسخه نهایی نمی باشند و بدلیل احتمال تغییرات، به هیچ وجه قابل استناد نیستند.

پیش  نویس کتاب ریاضی

پیش نویس کتاب علوم تجربی

- فصل 1-   (16/12/93)

 

درس 3- برگی از تاریخ  زمین 16/12/93)

 

فصل 2-    (16/12/93

 

  درس 8-  کارها آسان می شود  (16/12/93)

از همکاران گرامی تقاضا شده است که محتوای فصل ها را بر اساس ملاک های زیر بررسی و پیشنهادهای مناسب خود را به آدرس اینترنتی زیر ارسال نمایید.

chemistry-dept@talif.sch.ir
talif@talif.sch.ir
  • اعتبار علمی
  • قابلیت اجرا در کلاس و محیط آموزشی
  • فعال بودن رویکرد آموزشی
  • روان بودن متن
  • ارتباط با زندگی
  • ارتباط با محتوای کتاب های علوم تجربی پایه های گذشته
  • تناسب با رشد ذهنی دانش آموزان


به منظور استفاده بهیه از نظرات شما عزیزان لطفا نظرات خود را تا تاریخ 20 اسفند ماه ارسال کنید.




:: برچسب‌ها: سکوی ششم, اخبارآموزش وپرورش
ن : سکوی ششم
ت : دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳٩۳
نظرات دوستان ()

دانش‌آموزی که اغلب ما در ویدئوی معروف به «شیب، بام» دیده بودیم، امروز ترک تحصیل کرده است. می‌گوید در روستایشان همه به او می‌خندیدند. او در آن لحظه نتوانست به یک پرسش، پاسخ دهد: «چرا در شمال ایران بام بسیاری از خانه‌ها را شیب‌دار می‌سازند؟»

مجله «نیمکت» با این دانش‌آموز - که البته حالا دیگر دانش‌آموز نیست - و معلمی که در ویدئو صدایش را می‌شنویم گفت‌وگو کرده است. متن این دو گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید:

همه ما خندیدیم؛ به کودک درون یک ویدئو. کودکی که روبروی معلم ایستاده، ساده، روستایی و با نگاهِ روشن بی‌تکلف. معلم با لهجه روان و سلیس از کودک که انگار دانش‌آموز کلاس سوم ابتدایی است سوال می‌کند. سوال از درس «سفر خانواده آقای هاشمی است»؛ همان جا که به شمل رسیده‌اند؛ درسی که یک سال پیش از کتاب‌های درسی حذف شد.

معلم می‌پرسد: «چرا بام خانه‌های شمالی را شیب‌دار می‌سازند؟». کودک گوش تیز می‌کند و ولوله‌ دست‌هایش در قلقله اضطراب می‌نشیند. به خودش پیچ و تاب می‌دهد و کلمات و جمله‌هایی غریب را جفت و جور می‌کند تا جوابی داده باشد و خودش را از معرکه فشار و نگرانی برهاند.

دانش‌آموز در مورد سوال دوم هم همین راه را برمی‌گزیند؛ خودش را به ندادم‌کاری می‌زند و انگار برای اولین‌بار است در مورد این که چرا جنگل «سرمایه ملی» است چیزی می‌شنود. این ویدئو بارها میان کاربران شبکه‌های مجازی به اشتراک گذاشته شده و همین به اشتراک‌گذاری سرنوشت کودکی را تحت تأثیر قرار دارد. مجله نیمکت کوشیده تا با پیدا کردن معلم و دانش‌آموز به آسیب‌شناسی اتفاق پیش آمده بپردازد. می‌خواهیم در پرونده پیش رو بدانیم که چرا این کودک در پاسخ به این سوال‌ها درگیر این اضطراب می‌شود؟ اشکال کار کجاست؟ در حقیقت می‌خواهیم بدانیم که به کی و چه چیزی باید خندید. شاید به محتوای کتاب‌های درسی که مطابق با شرایط محیطی همه اقشار دانش‌آموزان نیست یا شاید به هزار و یک عامل دیگر. به هر حال آینده این کودک به مخاطره افتاده است. شاید جای آن باشد که آموزش و پروش مسئولیت این اتفاق را بر عهده بگیرد و با تدابیر ویژه، کودک را به مدرسه برگرداند. با هم این پرونده را مرور می‌کنیم.

دانش آموز شیب

 




:: برچسب‌ها:
ن : سکوی ششم
ت : دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳٩۳
نظرات دوستان ()

ترک تحصیل دانش‌ آموز ویدئوی «شیب و بام»

دانش‌ آموز ویدئوی اینترنتی شیب و بام ترک تحصیل کرده است.
 
همین چندسال قبل بود که یک دانش آموز روستایی در مقابل دوربین معلم در پاسخ به سوال پرسیده شده! که چرا سقف خانه ها را در شمال شیبدار می‌سازند، در پی یافتن پاسخی برای سوال بود و دائم میگفت: شیب! بام؟
 
آن روزها حتی برخی هنرمندان سرشناس هم گفتند که کوچولوی ویدئو شیب بام از همه آنها معروف تر شده و همه جا صحبت از اوست.
 آن روزها گذشت و امروز این دانش‌ آموز دیگر کودک نیست!
 
نشریه نیمکت در شماره جدید خود که روز شنبه منتشر خواهد شد، مصاحبه ای با دانش آموز و معلم وی را درج کرده است.
 
ما آن روز به دستپاچگی این کودک خندیدیم! شاید دیدن ویدئو شیب؟بام؟ ما را به دوران مدرسه و سوال پیچ کردن معلم های خودمان می بُرد و دقایقی میخندیدیم! خدا کند که رفتار معلم کلاسش یا خنده های ما  دلیل ترک تحصیل دانش آموز دوست داشتنی، نشده باشد.

منبع:فرارو




:: برچسب‌ها:
ن : سکوی ششم
ت : پنجشنبه ٧ اسفند ۱۳٩۳
نظرات دوستان ()

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از دانشگاه فرهنگیان، محمود مهرمحمدی با اشاره به این شعار راهبردی، که دانشگاه فرهنگیان رکن تحول و تعالی در آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران است، گفت: این دانشگاه موثرترین عامل تحول و تعالی است که باید تأمین و تربیت کننده نیروی انسانی باشد که از طریق تامین این عامل  راهبردی سرنوشت نظام و تعلیم و تربیت را رقم می زند.

وی، خاطر نشان کرد: البته نیروی انسانی تنها عامل تأثیرگذار در فراهم نمودن همه شرایط مساعد رشد و یادگیری نیست و در توفیق و عدم توفیق نظام آموزشی عوامل فراوان دیگری نیز نقش و سهم دارند اما به نظر صاحبان اندیشه، عرصه نیروی انسانی خلاق و فکور می تواند تا مرز خارق العاده ای پیش برود.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان در ادامه، با اشاره به چگونگی ایجاد این تغییرات گفت: با مقاومت در زمینه توسعه کمی و پافشاری بر تبدیل شدن به یک نهاد راهبردی واقعی زمینه دستیابی به این هدف و تحول مورد نظر فراهم می شود.

مهرمحمدی، در ادامه به موضوعات "بازنگری در تشکیلات و پیش بینی دو حوزه مدیریتی متمرکز بر توسعه حرفه ای منابع انسانی"، "نو آوری در حوزه ماموریت تربیت معلم پیش از خدمت: دانشجو معلم دارای تضمین شغلی" و "چالش های پیش رو" پرداخت.

وی، پیرامون بازنگری در تشکیلات این دانشگاه و پیش بینی دو حوزه مدیریتی متمرکز برای توسعه حرفه ای منابع انسانی با اشاره به تشکیلات پیش بینی شده در مرحله نخست یعنی، "مرکز بهسازی منابع انسانی و تحصیلات تکمیلی" مطالبی عرضه کرد و به بیان برنامه های بلند مدت در این راستا نظیر: تصویب ورود دانشگاه فرهنگیان به دایر نمودن حدود 52 رشته در مقطع کارشناسی ارشد توسط هیات امنای دانشگاه پرداخت.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان در ادامه برنامه های کوتاه  مدت را مورد توجه قرار داد و این برنامه ها را مسیر بسیار مهیج و چالش برانگیزی برشمرد که هم از نظر  روشی و هم از نظر محتوایی، اقداماتی تاسیسی محسوب می شوند.

وی، با اشاره به تبدیل شدن به یگانه مرکز و مرجع تخصصی برای سنجش صلاحیت های حرفه ای به جای عهده دار شدن مسئولیت اجرا و عرضه آموزش ها، گفت: به نظر می رسد مهم ترین عامل ناکارآمدی آموزش ها، صوری شدن آن ها به دلیل خلط میان دو مفهوم گواهی حضور و گواهی احراز صلاحیت است.

مهرمحمدی، گفت: با مطرح شدن طرح "رتبه بندی معلمان" این مسئله می تواند تشدید شود  و نیاز به یک مرجع تخصصی سنجش  جدی تر احساس می شود.

 وی، در ادامه سخنان خود به بیان مطالبی پیرامون تشکیلات دوم"دفتر بالندگی حرفه ای در معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت" پرداخت و گفت: نیروی انسانی دانشگاه در سطوح و رسته های متعدد اعم از هیات علمی و غیر هیات علمی نیازمند برنامه ریزی دقیق برای دست یابی به توانمندی های حرفه ایست، طراحی چگونگی تبدیل شدن دانشگاه به یک سازمان یادگیرنده در اینجا اتفاق می افتد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان در بخش دیگر سخنان خود، به بیان مطالبی پیرامون نو آوری در حوزه ماموریت تربیت معلم پیش از خدمت پرداخت و گفت: شاید ماموریت مهم تر دانشگاه فرهنگیان به یک اعتبار همین ماموریت تربیت نسل جدید معلمان کنشگر، فکور، خلاق، داننده، موقعیت شناس و دارای کنش موقعیتی باشد.




:: برچسب‌ها: اخبارآموزش وپرورش, سکوی ششم
ن : سکوی ششم
ت : سه‌شنبه ٥ اسفند ۱۳٩۳
نظرات دوستان ()